In voetbal maken kleine dingen het verschil. Een versnelling, schijnbeweging, aanname of een subtiele pass. Het zijn dingen die ons in wedstrijden kippenvel doen bezorgen. Zo ook in FIFA 19.

FIFA 19 heeft relatief veel nieuwe functionaliteiten gekregen, waarbij het nog steeds een pot voetbal blijft. Door voort te bouwen op de Frostbite Engine sinds 2017 voelt de gameplay nog steeds echt fijn aan. De nieuwe toevoegingen vullen dit verder aan.

Met gevoel schieten

Timing en kracht zijn nog belangrijker geworden. Met name het aanvallen is dit jaar flink op de schop gegaan. Met de rechter stick kun je bijvoorbeeld de bal subtiel aannemen, maar ook met de juiste timing opwippen om je tegenstander voorbij te spelen of een volley in te leiden. Terwijl je schiet kun je nog een keer op de schietbutton drukken om het schot aan te passen. De timing hiervan is ook cruciaal, wat leid tot een wereldgoal of een bal op de parkeerplaats. Echter zien we keepers in FIFA 19 vaker grabbelen met dit soort ballen, want ook dat is voetbal. Door goed te timen geef je het schot meer kracht of precisie mee.

Wederom is succes met FIFA ook met de nieuwe editie voornamelijk aan jezelf te danken. Met de d-pad kun je snel schakelen tussen diverse tactieken en is helemaal te personaliseren. Zo switch je bijvoorbeeld naar een agressieve 4-2-4 formatie, of gooi je de pot dicht met een 5-3-2 opstelling. In FIFA Ultimate Team krijg je ook meer inzicht in de chemistry tussen spelers, waardoor je de spelers nog beter op elkaar kan afstemmen.

Sensationeel

Wanneer je wordt ingemaakt, voelt FIFA 19 gelijk oneerlijk aan. Spitsen van FC Emmen die opeens van afstand in de kruising schieten, tegendoelpunten vanaf de aftrap nadat je hard aan de gelijkmaker hebt gewerkt, of vleugelspelers die wel heel erg snel zijn en op de brommer lijken te zijn. Daarnaast maken keepers soms rare keuzes en blunders, die in het echt toch wel anders hadden gehandeld.

Soms lijkt het door te slaan naar het sensationele, waarbij profs alleen maar met hakjes een-tweetjes maken en met onmogelijke omhalen scoren. Hierbij merken we dat EA Sports dit soort gekkigheid boven realisme stelt. Neem bijvoorbeeld ook de nieuwe houserules, waarbij je ook een survival mode kunt kiezen of zelfs zonder regels kunt spelen. Wij zijn benieuwd of dit een top of flop wordt. Voor avonden met vrienden en veel bier kan het wel weer een hele mooie toevoeging zijn.

Champions League

De Champions League maakt FIFA dit jaar nog completer. Met de bekende muzikale intro van Hans Zimmer kun je nu de echte top wedstrijden nabootsten. Tevens is de Champions League in alle modi toegevoegd, dus niet alleen aan de aftrapmodus, maar ook in FUT, The Journey en de carrièremodus. De gameplay van The Journey is in onze optiek wel iets te langzaam, met veel laadtijd en trainingen tussendoor. Gelukkig is het van EA Sports de laatste Journey in de trilogie reeks, want ze lijken hier de minste tijd in te stoppen.

Conclusie en cijfer: 8,2

De nieuwe toevoegingen maken het spel realistischer, maar dit slaat soms door in té overdreven goed voetbal. Daarnaast zijn de nieuwe modi misschien wel gebaseerd op het grote sensationele succes van Fortnite, in plaats van waar de community echt op zat te wachten. Al met al geven we EA Sports wel een dikke voldoende met de komst van de Champions League en de nog steeds zeer aangename en vermakelijke gameplay.

FIFA 19 kopen doe je bij de voordeligste webshop, check daarvoor onze prijzenvergelijker op de homepage! FIFA 19 komt uit op 28 september o.a. voor PS4, Xbox one, PC en Nintendo Switch.